Vier de feestdagen in New York

10 september 2017 - New York City, Verenigde Staten

New York heeft mijn hart gestolen. Tegen het einde van de middag, op eerste Kerstdag, kwamen we aan op Times Square. Ik keek mijn ogen uit! Mooi verlichte wolkenkrabbers, alle panden in kerstsferen versierd en een lichte sneeuwval bedekte de straten van New York. Ik kon niet wachten om de aankomende dagen deze wereldstad te ontdekken. Na 9 dagen de meeste high lights gezien te hebben, staan er nog steeds dingen op mijn bucketlist. Een goede reden om snel weer eens terug te keren!

De eerste indrukken

Na heerlijk geslapen te hebben werd het tijd om mijn snowboots aan te trekken en op ontdekking uit te gaan. Misschien is het rond de winter wel de mooiste periode om naar New York te gaan. De laatste kerstcadeaus worden gekocht, de koffiehuizen zitten vol met mensen die zich aan het opwarmen zijn en in de hele stad hangt een idyllische sfeer. Ons hotel lag naast Central Park, maar vanwege de vele sneeuwval de dag ervoor was het moeilijk om je door Central Park te verplaatsen. Ik stond na één stap al tot aan mijn knieën in de sneeuw. Gelukkig waren er diverse paden aangeveegd waardoor de bekende Bow Bridge bereikbaar was, je kon genieten van het prachtige uitzicht over Manhattan en het Imagine sign, ter nagedachtenis aan John Lennon, gewoon te bewonderen was.

Na Central Park liepen we door naar Colombus Circle. Hier kom je gelijk oog in oog te staan met de vele wolkenkrabbers van de stad. Veel bedrijven zitten hier gevestigd en deze ´Circle´ geeft je de mogelijkheid om door te lopen naar vele bekende straten en pleinen. Binnen een mum van tijd sta je op Times Square en sta je oog in oog met de voorbereidingen die getroffen worden voor Oud & Nieuw. De beroemde bal die op Oudejaarsnacht naar beneden valt zag je al hangen, maar er werd nog druk gewerkt om het podium op te bouwen. Voor mij de ideale gelegenheid om de bekende M&M store in te gaan. Volgens mij heb ik nog nooit zoveel verschillende M&M's bij elkaar gezien. Wil je wat meenemen voor thuis? Bespaar geld en loop de dichtstbijzijnde supermarkt in, want in de winkel is het niet te betalen.

Schaatsen in New York

Aan het einde van de dag zijn wij richting Rockefeller Centre gelopen. Hier vind je de grootste kerstboom van de stad én het beroemde ijsbaantje waar veel gezinnen aan het schaatsen zijn. Alsof het zo had moeten zijn kwam er toen nog meer sneeuw naar beneden vallen. Dit gaf zo’n romantische sfeer! Vanwege de drukte hebben wij zelf geen poging gewaagd op het ijs, maar staan kijken hoe de vele kinderen aan het genieten waren. Je vind in de stad meerdere ijsbanen, maar die op Rockefeller Centre is toch wel de grootste en de meest bekende.

De mooiste wijken

In New York is het bijna onmogelijk om te verdwalen. De stad is ingedeeld in diverse wijken en de straten zijn genummerd. Elke wijk heeft iets bijzonders. In Soho heb ik de beste cheesecake ever gegeten, maar Greenwich Village stal mijn hart. Dit is niet zo heel gek, want hier vind je het beroemde huis van de legendarische serie, Friends. Ik, als fan, moest hier een foto van hebben. Wil je hem zelf ook graag bezoeken? Ga dan naar 100 Bedford Street. Naast het huis van Friends, is Washington Square ook super leuk om te bezoeken. Je vind hier Arc de Triomph, op steenworp afstand vind je de Flatiron building, in de verte zie je de Empire State Building en om de hoek Magnolia Bakery. Je moet even in de rij staan, maar daarna kun je genieten van een heerlijke cup cake, die bekend zijn geworden dankzij Sex and the City.

Het business district, Battery Park, is niet meer zo als het twintig jaar geleden was. De gedenkplaats, ter eren van de slachtoffers die op 9/11 gevallen zijn, mag je niet vergeten tijdens jouw stedentrip. Het is vreselijk als je de beelden op televisie terug ziet, maar als je oog in oog staat met de plek waar alles gebeurde raak je even stil. Het heeft zo'n impact gehad die deze stad nooit meer hetzelfde zal maken.

Vrijheidsbeeld

New York staat natuurlijk bekend om het Vrijheidsbeeld. Vanaf Battery Park pak je de boot die je in een kleine 10 minuten naar the Statue of Liberty brengt. Probeer vroeg in de ochtend te gaan, als je lange wachtrijen wilt voorkomen. Naast het prachtige uitzicht over Manhattan, kun je het Vrijheidsbeeld ook in. Wij konden dat helaas niet vanwege de vele sneeuwval die gevallen was, maar als ik nog eens terug ga, staat dit zeker op mijn lijstje.

Cultuur opsnuiven in de bekende musea

Je vind ontzettend veel musea in New York en wij hebben er dan ook veel bezocht. Vanwege het slechte weer was het fijn om wat cultuur op te snuiven en je even op te laten warmen in een museum. Het bekende Guggenheim, The Metropolitan Museum of Art en The Museum of National History zijn de drie bekendste die wij bezocht hebben. Ondanks dat ik niet echt een kunstliefhebber ben, vond ik alle musea iets speciaals hebben. Vooral het Guggenheim heeft indruk op mij gemaakt. Je loopt in een rondje zo naar de bovenste verdieping en overal vind je schilderijen van bekende kunstenaars terug. In New York betaal je voor bijna alles entree geld, maar voor musea vragen zij vaak een gift. De keus is dus aan jou om te kiezen hoeveel jij aan entree betaald.

Oud&Nieuw

Het staat bij veel mensen op hun bucketlist, Oud & Nieuw vieren in New York. Om 00.00 uur op Times Square staan om de bal naar beneden te zien vallen. Dit is ook zeker indrukwekkend om mee te maken. De hele dag was er al veel te doen op Times Square. Zo lieten zij op een groot scherm zien in welk land het al Nieuwjaar was. Wij stonden uiteraard ook om 18.00 uur (00.00 uur Nederlandse tijd) op Times Square om het nieuwe jaar in te blazen. Daarna omkleden en op naar Soho waar wij een tafeltje gereserveerd hadden. Na heerlijk gegeten te hebben en wat cocktails gedronken te hebben besloten wij rond een uur of 23 weer naar Times Square gegaan. Helaas werden wij daar weggestuurd door de politie, omdat het veel te druk was.

Wij zaten te twijfelen om vanaf Brooklyn Bridge naar het vuurwerk te gaan kijken, maar besloten toch om naar Central Park te gaan. Hier kregen wij een prachtige vuurwerkshow te zien. Niet alleen de show was indrukwekkend, ook de jaarlijkse Emerald Nuts Midnight Run. Elk jaar kun je je inschrijven voor deze hardloopwedstrijd, zodat je het nieuwe jaar gelijk met je goede voornemens kunt beginnen. Je rent 4 miles door het prachtige Central Park.

De laatste dagen

Na Oud & Nieuw hadden we nog een paar dagen over om New York te ontdekken. We besloten wat te shoppen bij de grote warenhuizen Macy's en Bloomingsdale's, Fifth Avenue af te struinen en Top of the Rock te gaan. Het is gewoon één van de dingen die je moet doen als je in New York bent! Ook als je hoogtevrees hebt is dit perfect om te doen, omdat je van het uitzicht geniet en niet zo zeer merkt dat je op de 70ste etage staat. Je kunt kiezen om bij Rockerfeller Centre of bij de Empire State Building naar boven te gaan. Wij hebben bewust voor Rockerfeller gekozen, omdat je zo een prachtig uitzicht hebt over Central Park, the Empire State Building en de andere bekende bezienswaardigheden.

Mijn bucketlist

Ik heb zoveel kunnen doen in deze geweldige stad, maar er staan ook zeker nog dingen op mijn lijstje. Lopen over Brooklyn Bridge, picknicken in Central Park en fietsen door de drukke straten. Genoeg redenen om eens in de lente of zomer terug te keren.